Cookie információk

Az Anico webshop teljeskörű funkcionalitásának biztosításához cookie-kat használunk. Számunkra fontos, hogy könnyen használható legyen a webshop, és ehhez elemezhessük a vásárlási és böngészési szokásokat.

További információkért tekintsd meg az Adatvédelmi szabályzatunkat.

Mi, az Anico marketingesei bízunk abban, hogy a cookie-k elfogadásával te is hozzájárulsz ahhoz, hogy a vásárlói és böngészési élményt tovább fejleszthessük.

Mindent a VHF hajórádiókról: frekvencia, hatótáv, MMSI kód, ATIS kód, DSC hívás, engedélyek

Itt a nyár és ilyenkor a megszokottnál több kérdés/kérés érkezik VHF hajórádiókkal kapcsolatban. Úgy gondoltunk, megkérünk egy szakértőt, hogy segítsen összeállítani a leggyakrabban felmerülő kérdéseket válaszokkal együtt. Szerencsére nem kellett messze mennünk, mert cégünk - az Anico Kft. - ügyvezető igazgatója Dévényi József, a vitorlázás szerelmese és egyben rádióamatőr is. Vele beszélgettünk arról, hogyan is működik a rádiózás a folyókon, a Balatonon és a tengereken.

Dévényi József

Milyen frekvencián használhatjuk a hajórádiónkat?  

A hajórádiók a 12nm partmenti zónában és a belvizeken a VHF sávban üzemelnek szimplex vagy duplex üzemmódban. Hajózáshoz a frekvenciákat nem kell ismerjük, csak a csatornákat, amiket egyébként a készülékek is kijeleznek. Minden készülék kezelési útmutatójában van egy táblázat a használható csatornákról. A világban többféle csatornakiosztás létezik. Az európai és általában a nemzetközi vizeken az INT (International) csatorna kiosztást használjuk. A parttól 30-50 nm (tengeri mérföld) eltávolodva már MF (középhullámú), az óceánokon HF (rövidhullámú), vagy Inmarsat C (műholdas) kapcsolttal lehet kommunikálni. A műholdas kapcsolat a +/-70-ik szélességi fokig használható (addig látnak el az egyenlítő felett geostacionárius pályán lebegő műholdak), a felett a sarkokig már csak a rádiók használhatóak. A nemzetközi vizeken való rádió használathoz GMDSS képesítés szükséges. Bővebb információk itt, vagy itt

Tudunk több frekvenciát is figyelni egyszerre?  

Igen tudunk egyszerre több csatornát is figyelni attól függően, hogy a rádiókészülékben mi van beépítve. A DW (dual watch, vagy másképpen kettős csatorna figyelés) esetén a készüléken beállított csatorna mellett a készülék pár másodpercenként befigyel a 16-os általános hívó csatornára is. Készenlétben minden hajónak figyelni kell a 16-os csatornát. Egyes készülékek tudják a TW (triple watch) üzemmódot is, amivel három csatorna figyelhető. Ha bármelyiken forgalmat észlel, ott megáll. 

Mekkora a hatótávolsága ezeknek a készülékeknek? Az antenna befolyásolja ezt a hatótávot?   

A hatótávolságot az antenna magassága és a rádió adójának teljesítménye befolyásolja. Kézi rádióval csónakban vagy mentőtutajban ez kb. 5nm (nm=tengeri mérföld). Ha mentő helikoptert küldenek, akkor kb. 25nm. Beépített VHF hajórádióval motoros jachton kb. 30nm. Beépített VHF hajórádióval vitorlás jachton kb. 50nm. Beépített MF (középhullámú) rádióval 200-400 nm. Beépített HF (rövidhullámú) rádióval 400- több ezer tengeri mérföldig évszaktól, napszaktól és frekvenciától függően. INMARSAT C műholdas készülékkel a +/-70-ik szélességi fokig korlátlanul. A hatótávolságot jelentősen növeli, ha a parti állomás adó-vevő antennája magaslaton, pl. hegycsúcson van telepítve. Ilyen pl. az Adria, ahol a teljes vízfelületen van VHF ellátottság.

Mobil vagy kézi készüléket célszerű vásárolni a balatoni hajósoknak, illetve a nemzetközi vizekre?   

Belföldi vizekre csak VHF készülékeket szabad vásárolni. Kedvtelési célú hajókra (pl. motorcsónak, kis vitorlások) lehet beépítettet is, de lehet egy egyszerű kézi készüléket vásárolni. Belvizeken nem előírás a DSC használata, sőt nincs kiépítve a rendszer, ezért erre felesleges költeni, Ha már a tengerre is vinni akarjuk a kézirádiót, akkor lehet DSC-vel és GPS-szel ellátott készüléket vásárolni. A beépített készülékek mindenképpen tartalmazzák a DSC funkciót, de ezt a belvizeken nem tudod használni. 

Tengerre mindenképpen olyan beépíthető rádiót vegyél, amiben van DSC (nem minden régebbi használtban van ilyen), NMEA0183 vagy NMEA2000 kompatibilis buszrendszerrel rendelkezik (ezzel kommunikál a többi fedélzeti elektronikus eszközökkel), beépített vagy külső GPS vevője van, esetleg van Bluetooth-os vagy vezetékes távkezelője, hogy a cockpitből is kényelmesen rádiózzál. Hab a tortán, ha van beépített AIS vevője (automatic identification system, ami a nagy hajókon kötelező, kedvtelésű hajókra ajánlott). Ezzel a chart plotteren láthatóvá válnak a körzetben közlekedő nagy hajók és azok legfontosabb információi (név, MMSI száma, hívójele, mérete, útiránya, sebessége stb.) kb. 30-50 nm távolságig, kijelezhető a veszélyes megközelítés stb.

Hajórádió

Kell-e engedélyt kérni a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól a hajórádió használatához?  

Jogszabály szerint minden esetben. Beépített rádió esetén, amikor kell MMSI vagy ATIS kód, ez elkerülhetetlen. Ha valakinek csak arra kell egy kézirádió, hogy a regattákon hallgassa a rendezők utasításait, többnyire nem szoktak engedélyt kérni. Nem tudunk róla, hogy emiatt bírságoltak volna. https://nmhh.hu/cikk/1601/Eljarasi_tajekoztato_a_tengeri_es_belvizi_mozgo_allomasok_engedelyezeserol  

Mi az az MMSI szám?   

Az MMSI (maritime mobile service identity) a hajó VHF/MF/HF rádióját, egyéb GMDSS eszközeit (EPIRB, INMARSAT C) hivatott azonosítani. Felépítés MID xxx xxx, ahol a MID az ország azonosító (magyar MID=243), az xxx xxx pedig a hajó GMDSS berendezéseinek az egyedi azonosítója. Egy hajónak, csak egy MMSI száma lehet. Az MMSI számot annak az országnak a hírközlési hatósága adja ki, amely országban a hajó regisztrálva van. Az így kiadott MMSI szám bekerül egy nemzetközi adatbázisba és az egész világon tudni fogják, hogy mi a hajó neve, típusa, regisztrációja stb. 

Az MMSI számot a hajórádió automatikusan leadja, amikor: 

  • MAYDAY, SAFETY vagy URGENCY szelektív hívást adunk a DSC-vel
  • Amikor ROUTIN hívás adunk (szelektíven hívunk másik hajót vagy parti állomást) DSC-vel 
  • ha van AIS transponder a hajón akkor az is adja az MMSI számot és ezzel azonosítja a többi hajó vagy a parti állomás
  • ha vészhelyzet van és vízbe dobjuk az EPIRB bóját, akkor az is adja a pozíció jelekkel együtt a műholdaknak. 

EU belvizeken az MMSI nem használatos, csak a tengereken. AHHOZ, HOGY A KÉSZÜLÉK DSC SZOLGÁLTATÁSAI MŰKÖDJENEK, EZT A SZÁMOT BE KELL PROGRAMOZNI A DSC-VEL ELLÁTOTT KÉSZÜLÉKBE. 

Hogyan szerezhetek MMSI azonosítót?  Ha már van érvényes regisztrációd a hajóra, akkor a hajóra rádióengedélyt is kell kérni az adott ország hírközlési hatóságától. Magyarországon ez a fentebb is említett NMHH. Ők adják ki a rádióengedélyt, amely tartalmazza a hívójelet és az MMSI számot is. 

Az MMSI számot hogyan programozzuk be a rádióba, vagy hogyan programozzuk át, ha használtan veszünk hajórádiót?   

Amikor új rádiót veszel és a rádiód rendelkezik DSC hívóművel (minden beépíthető és a drágább kéziek is) az első alkalommal te is be tudod írni az MMSI számot. Ha megváltozik az MMSI szám valami miatt, akkor azt csak szoftverrel lehet átírni, amihez szükség van egy programozó kábelre is. Ezt a rádiótechnikus vagy a rádiót forgalmazó cég szakembere tudja megtenni. Kivételes estekben a szoftver és a prg kábel is megvehető. 

Dévényi József

A digitális szelektív hívás használatáról mit kell tudni?  

A szelektív hívás a rádió DSC-jével történik. Gyors vészhívás esetén, ha nincs idő a menüben babrálni, a DSC gomb folyamatos nyomására kimegy egy DSC MAYDAY hívás, amit a környező hajók és a parti állomások is vesznek. Ezt csak akkor add ki, ha a hajón olyan probléma keletkezett, ami súlyosan veszélyezteti a legénység életét és külső segítség nélkül nem tudod megoldani. Pl, tűz ütött ki és nem tudjátok eloltani, léket kaptatok és süllyedtek, Gyorsan el kell hagyni a hajót és a mentőtutajba menekülni, stb. Tudnod kell, hogy ezzel a hívással lemondtál a hajódról!!!!!!! Árboctörés, motor végleges leállás stb. még nem MAYDAY, csak akkor, ha már vészesen megközelíted a sziklát vagy más veszélyforrást és nincs más lehetőséged arra, hogy megmentsd a legénységet és magadat. Ezzel a hívással a következő adatok mennek ki digitálisan: MMSI szám, GPS pozíció, UTC (egyetemes idő) MAYDAY kód. 

Segélyhívás menüből: Ha van időd, menüből beállíthatod, hogy milyen MAYDAY eset áll fenn: MOB=vízbeesett valaki és eltűnt a szem elő, tűz vagy robbanás történt, vízbetörés (lék), ütközés, zátonyra futás, veszélyes oldalra dőlés, süllyedés, kormányozhatatlan a hajó és veszély felé sodródik, hajóelhagyás, kalóztámadás. Az előzőken kívül kiküldésre kerül a MAYDAY eset oka is, így tudni fogják, hogy mi történt. A mentés ingyenes, de ha nem állt fenn a MAYDAY helyzet, kifizettetik veled a teljes költséget. 

Adhatsz un. URGENCY (segítségkérés) jellegű hívást (pl. bedöglött a motorod és vontatást kérsz, eltört az árboc, kormányozhatatlanná vált a hajód és vontatást kérsz, valaki beteg lett a hajón és orvosi segítség kell stb. Ilyenkor nincs a legénység életveszélyben és még ura vagy a helyzetnek.) Ez sok esetben fizetős. Adhatsz un. SAFETY hívást, amikor olyan, a hajózásra, navigációra veszélyes dolgot észleltél, amit meg kell osztani a körzetben lévő hajókkal és a parti állomással. PL: sodródó farönk vagy konténer, kiégett egy bója vagy világító torony lámpája, vagy eltűnt, nincs a térképen megjelölt helyen, váratlanul kialakuló veszélyes időjárás, köd stb. 

Az előzőekben leírtakat DSC-hívással indítod, majd utána szóban is el kell mondani, hogy miről van szó. A hívás menete a kezelési útmutatóban jól le van írva. Indíthatsz un. ROUTIN hívást, amikor egy adott hajót, hajók egy csoportját vagy egy parti állomás akarsz meghívni. Ehhez tudni kell a hívandó MMSI számát, amit vagy tudsz, vagy leolvasod a chart ploterről (AIS) vagy kinézed a GMDSS manuálból/pilot könyvből. A DSC hívás után megkezded a szóbeli kommunikációt. 

Mit jelöl az ATIS kód?  

Míg a tengereken az MMSI számot használjuk, az EU belvizein, de különösen a nagy folyókon az ATIS kód terjedt el. ATIS= Automatic Transmitter Identification System. Az egyedi azonosító kódot a hajók minden adásperiódus végén leadják. A parti állomások és a többi hajók így tudják azonosítani. Hasonlóan az MMSI kódhoz, ezt is a rádióengedéllyel együtt adja ki a hírközlési hatóság. Bővebb infó itt.

Milyen nyelven folyik a kommunikáció a nemzetközi vizeken?  

A nemzetközi vizeken a kommunikáció az adott ország nyelvén és angolul folyhat. A helyi hajósok a saját nyelvüket használják. Ha bármilyen segítségre van szükséged vagy kapcsolatba kell lépni egy másik hajóval, be kell jelentkezni a kikötőbe vagy a VTS-nél, akkor ezt angolul tudod megtenni. A barátaiddal egy másik hajón kommunikálhatsz egy munkacsatornán magyarul is.

Szárazföldön is használhatók a készülékek? 

Elméletileg igen, de tudnod kell, hogy a készülék a hajózási csatornákon üzemel. Egyes készülékekbe be lehet programozni más VHF-csatornákat is, így abban a rendszerben is használható. De jól használható olyan esetben is, ha egy kézirádióval kimégy a partra bevásárolni, vagy kocsmázni és a hajóval kézirádióval tartod a kapcsolatot.  

Chart plotter használata kinek javasolt? 

Elsősorban tengeri hajókon javasolt. Ehhez meg kell vegyed a digitális hajózási térképet. A chart plotter NMEA0183 vagy NMEA2000 buszrendszeren csatlakozik a többi elektronikus eszközhöz és szenzorokhoz, mint pl: GPS, szél, mélység, sebesség, vízhőmérséklet jeladók, AIS jelek, radar képek, motor diagnosztikai szenzorok, energiaellátó rendszer állapotai, elektronikus kompassz stb. A modern plotterek multifunkciósak. Ha kell, navigációs térkép, ha kell radarkép, ha kell szélműszer, ha kell tengerfenék domborzati képe, ha kell autopilot stb. 

Hogyan kell a célnak megfelelően használni a ködkürtöt?  

Mint a nevéből is adódik, különösen ködben hasznos. Morse jeleket adhatsz le a kürttel. Ennek hiányában a ködben ki kellen valakit ültetni a hajó orrába és szájjal fújni a dudát, vagy bármilyen feltűnő hangot generálni (fedők csapkodása, kolompolás stb.). Többnyire beépített hangkészlettel rendelkezik. Ezen kívül nagy hajókon hangosbeszélőként is funkcionál. A híd így tud utasításokat vagy tájékoztatást adni a hangszórókon keresztül. 

A hajórádiók csatorna kiosztásai:   
  

VHF CH 

Szimplex/ 

Duplex 

A csatorna használata  VHF CH 

Szimplex/ 

Duplex 

A csatorna használata 
01 D Szabadon felhasználható 60 D Szabadon felhasználható 
02 D Szabadon felhasználható  61 D Szabadon felhasználható 
03 D Szabadon felhasználható  62 D Szabadon felhasználható 
04 D Szabadon felhasználható  63 D Szabadon felhasználható 
05 D Szabadon felhasználható  64 D Szabadon felhasználható 
06 S

Hajó-Hajó 

& SAR 

Hajó- Légijármű 

65 D Szabadon felhasználható 
07 D Szabadon felhasználható 66 D Szabadon felhasználható 
08 S Hajó-Hajó  67 S

Hajó-Hajó & 

SAR 

09 S Hajó-Hajó  68 S Kikötői műveletek 
10 S

Hajó-Hajó & 

SAR 

69 S Hajó-Hajó 
11 S Kikötői műveletek 70 S DSC csatorna, csak automatikus adatsugárzásra 
12 S Kikötői műveletek 71 S Kikötői műveletek 
13 S   72 S Hajó-Hajó 
14 S Kikötői műveletek 73 S

Hajó-Hajó & 

SAR 

15 S

Fedélzeti kommunikáció 

(max. teljesítmény:  
1 watt) 

74 S Kikötői műveletek 
16 S Vészhelyzeti, sürgősségi, biztonsági és rutinhívások  75 S Csak navigációval kapcsolatos kommunikációra fenntartva 
17 S Fedélzeti kommunikáció  
(max. teljesítmény:  
1 watt) 
76 S Csak navigációval kapcsolatos kommunikációra fenntartva 
18 D Szabadon felhasználható  77 S Hajó-Hajó 
19 D Szabadon felhasználható  78 D Szabadon felhasználható 
20 D Szabadon felhasználható  79 D Szabadon felhasználható 
21 D Szabadon felhasználható  80 D Szabadon felhasználható 
22 D Szabadon felhasználható  81 D Szabadon felhasználható 
23 D Szabadon felhasználható  82 D Szabadon felhasználható 
24 D Szabadon felhasználható  83 D Szabadon felhasználható 
25 D Szabadon felhasználható  84 D Szabadon felhasználható 
26 D Szabadon felhasználható  85 D Szabadon felhasználható 
27 D Szabadon felhasználható  86 D Szabadon felhasználható 
28 D Szabadon felhasználható  87 S Kikötői műveletek 
      88 S Kikötői műveletek 

 
Balatonon használt csatornák: 

VHF10.    156,500MHz Tihanyi Kompok /Bahart/
VHF15.    156,750MHz Hajó fedélzetén történő kommunikációra használható csatorna
VHF16.    156,800MHz Segélykérésre fenntartott Nemzetközi csatorna
VHF18.    156,900MHz Balatoni hajóversenyek esetén használt csatorna Középső- és Nyugati-medencében
VHF20    157,000MHz Keleti medence Meteorológiai és hatósági információs csatorna
VHF22.    157,100MHz Meteorológiai és hatósági információs csatorna
VHF71.    156,525MHz Kikötő és hajó közötti kommunikáció
VHF77.    156,875MHz Hajó-hajó közötti kommunikációs csatorna
 

A Balatonon minden év április 1-től szeptember 31-ig üzemel a viharjelzés, ekkor az adóvevőn is érkezik információ az időjárásról

A Balatoni Vizimentők Mentésirányító központját a VHF 16. Vészhívó-csatornán érhetitek el baj esetén. De közvetlenül ők adják az időszakos NAVINFO-BALATON VHF tájékoztatási szolgáltatást is, ami május 15. és szeptember 15. között hallható a VHF 22. (157,100MHz) és VHF 20. (157,000MHz) csatornákon. A VHF 22. csatorna a Nyugati-medencére, míg a VHF 20. csatorna a Keleti-medencére vonatkozik.  

Az időjárás jelentés mellett a Balatoni Navinfo a️ Balatonon zajló programokról és eseményekről is tájékoztatást nyújt. A közlési időpontok a Nyugati-medencében a VHF 22. csatornán 8:30, 12:30 és 17:30 órakor, míg a Keleti-medencében a VHF 20. csatornán 8:35, 12:35 és 17:35 órakor vannak.

A Magyar Jacht Akadémia Oktatóközpontjának bemutatása és podcast beszélgetés

Nem csak az elméleti oktatás fontos, hanem a gyakorlati tapasztalat megszerzése is. Ezzel kapcsolatban szedtünk össze jó pár fontos kérdést, hogy minden hajórádiózás iránt érdeklődő teljes képet kaphasson erről a kommunikációs formáról.

Van-e különbség belvízi és tengeri hajórádiózásban? Kell-e engedély a hajórádiók használatához? Miért fontos, hogy kifejezetten hajórádióval forgalmazzunk? Mit kell tudnunk a vészjelzésről és vészhívásról?

Bár nem tudtunk mindenre kitérni, nagyon várjuk azokat a hasznos gyakorlati információkat, amelyekkel tovább bővíthetjük ezt a leírást, legyen szó akár Magyarországról vagy az Európai Unió területéről a hajózás szempontjából. Emellett, ha valakinek érdekes beszámolója van a tengeri hajós rádió használatáról, azt is szívesen fogadjuk és beépítjük ebbe a blogposztba.

Tartalomhoz tartozó címkék: Yaesu